Sunday, November 28, 2010

Sejarah Penubuhan

Sejarah Penubuhan
} Diasaskan dan digerakkan pada tahun 2000 oleh Ustaz Fattah bin Jaafar dan sahabat-sahabatnya daripada Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS) .
} G                        GMM aktif dalam mengendalikan program-program motivasi di sekolah-sekolah sekitar Mulong.
GMM merupakan gerakan mahasiswa yang bersifat lokal untuk membawa mahasiswa (terutamanya Mahasiswa KIAS) ke dalam masyarakat Mulong.
}       Akhirnya, GMM “berehat” setelah legasi di bawah pimpinan Ustaz Fattah ini membawa haluan masing masing meninggalkan nama yang harum kepada masyarakat Mulong khususnya, masyarakat Kelantan amnya.
}        GMM ini dibangkitkan semula pada tahun 2009 oleh beberapa orang anak muda yang belajar di kampus luar negeri Kelantan di Kg. Nilam Puri, Mulong melihatkan keperluan mahasiswa perlu digembeleng jiwa dan raganya dalam menggerakkan masyarakat Islam.
}       Sekarang legasi GMM ini dipimpin oleh Saudara Ahmad Zhafran bin Md Noor, seorang mahasiswa tahun akhir dari Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus Ipoh, anak jati Kampung Charok Belikok, Nilam Puri.
Keahlian GMM sekarang seramai 18 orang yang terdiri daripada anak tempatan yang kebanyakannya masih belajar di kampus luar negeri Kelantan.
Misi
}        Merapatkan jurang persaudaraan antara mahasiswa-mahasiswa IPT berdekatan dengan penduduk lokaliti.
} M   Menanam kesedaran kepada mahasiswa untuk turun ke tengah-tengah masyarakat bagi mengislahkan masyarakat .
}       Menjadi platfom bagi gerak kerja Islam bagi mahasiswa yang tinggal di Mukim Mulong dan belajar di Mukim Mulong- Dari Dewan Kuliah turun ke masyarakat.

Visi
}       Kami melihat bahawa pengembelengan mahasiswa Islam terhadap masyarakat merupakan satu kepentingan .
}       mahasiswa turun kepada masyarakat menjadi keutamaan dalam proses untuk mengislahkan masyarakat dan merapatkan jurang antara mahasiswa dan masyarakat.

No comments:

Post a Comment